banner-CM.jpg

Setiap orang mempunyai pelbagai pengalaman dan kisah menarik mengenai Malaysia, sebuah negara yang kaya dengan pelbagai tradisi dan budaya. Melalui #CeritaMalaysia, setiap orang berpeluang berkongsi sebuah cerita yang unik dan menarik untuk dijadikan sebuah karya khusus untuk memberikan inspirasi kepada pembaca. #CeritaMalaysia adalah cerita anda, cerita kita.

Jika anda mempunyai #CeritaMalaysia untuk dikongsi, hantarkan kepada kami!

 

Kongsi Kisah Anda

 

  • Anies Najiah Sa'ari

    September 13th
    2015
    “Teringat kenangan sambutan merdeka pertama saya di KL Convention Centre. Saya yang menuntut di UNISEL Bestari Jaya bersama rakan ke ibu kota untuk saksikan sendiri ambang merdeka. Kami berasa begitu teruja sekali apabila dapat lihat percikan bunga api dan laungan kemerdekaan oleh seisi penonton yang hadir. Jika dibandingkan dengan suasana kampung halaman di Kota Bharu, Kelantan, ia lebih banyak dipenuhi dengan hiasan.
  • Nur Izyan Mohd Noor

    September 12th
    2015
    “Ketika berusia 16 tahun, saya mewakili perbarisan peringkat negeri Terengganu menerusi Kadet Remaja Sekolah. Memang rasa sangat seronok waktu itu kerana turut serta adalah badan kerajaan dan agensi bukan kerajaan. Kami berarak di sekeliling bandar Kemaman dalam lingkungan 10 kilometer. Selain dapat membawa panji Jalur Gemilang, saya berasa bangga kerana keluarga dan jiran tetangga turut menyaksikan saya berkawad. Saya berasal dari Kemaman dan mewakili Sekolah Menengah Sains Kuala Terengganu.
  • Junaidah Jusoh

    September 11th
    2015
    "Terbayang kenangan sambutan kemerdekaan setiap tahun yang mana kampung di sekitar Tumpat, Kelantan penuh dengan pelbagai hiasan termasuk replika yang diperbuat daripada bahan kitar semula. Antara yang masih kuat di ingatan adalah hiasan kapal terbang yang dibentuk daripada besi dan didekorasi menggunakan warna dan Jalur Gemilang. Setiap kali sambutan merdeka saya memang ambil kesempatan untuk bersiar-siar melihat kreativiti masyarakat setempat.
  • Muhammad Zulhilmi Mat Saad

    September 10th
    2015
    “’Lihatlah bendera kita dengan mata hati, barulah kita sayang dan hargai Jalur Gemilang kebanggaan kita,’ saya takkan pernah lupa pesan ayah, bekas Komander Tentera Darat Malaysia. Berbekalkan kata-kata inilah saya sanjung tinggi bendera Malaysia dan tidak pernah lupa untuk mengibarkannya terutama pada detik bersejarah setiap tahun. Sehingga kini, ayah pun masih pasang bendera di rumah seawal sebulan sebelum tarikh 31 Ogos.
  • Hairulazim Mahmud

    September 3rd
    2015
    "Setiap kali tibanya bulan kemerdekaan, terlintaslah di benak minda lagu-lagu patriotik yang selalu dipasang di corong radio dan televisyen. Antara yang saya ingat sampai sekarang adalah dendangan penyanyi, Roy , Inilah Barisan Kita. Lagu berkenaan memang menyusuk kalbu kerana sangat menggambarkan pengorbanan tentera kita.
  • Sudirman Mohd Tah Tahir

    September 2nd
    2015
    "Saya memang aktif dalam perbarisan peringkat negeri sejak berada di bangku sekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Jalan Apas, Tawau, Sabah. Ketika bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Tawau saya pernah mewakili kadet pertahanan awam. Itu antara kenangan manis dan menggembirakan setiap kali sambutan merdeka yang mana kami melakukan aksi tabik hormat lalu diselangi laungan kemerdekaan.
  • Izawan Baharin

    Ogos 29th
    2015
    "Setiap kali tibanya ulang tahun kemerdekaan, saya akan teringat pengalaman pertama kali membuat liputan perarakan. Ketika itu saya bertugas sebagai wartawan pada 2003 dan merasai sendiri kemeriahan yang bukan kepalang. Bukan saja saat pertama menjejakkan kaki ke Dataran Merdeka untuk menyaksikan secara langsung perarakan tetapi pada masa itu jugalah saya mengalami detik indah sebagai petugas media. Saya sangat teruja.
  • Shuhada Mansor

    Ogos 26th
    2015
    "Jalur gemilang dan bendera Kedah sentiasa berkibar di hadapan rumah saya di kampung halaman. Kami adik-beradik dah biasa dengan semangat patriotik bapa yang pernah bertugas sebagai renjer selama lapan tahun di Borneo. Bapa sekarang dah cecah usia 80-an, dulu pernah bertarung menentang komunis sebagai angkatan pertama yang mempertahankan kawasan darat di Sabah pada awal 60-an. Itu antara babak yang tidak pernah saya lupakan dalam banyak-banyak pengalamannya bertugas mempertahankan tanah air.
  • Zaharul-Lail

    Ogos 11th
    2015
    “Masa itu tak banyak kereta, tahun '85, '86. Saya kayuh basikal cari ada ke kereta rosak tengah jalan, ada sahaja kereta rosak saya berhenti, saya bagi perkhidmatan. Saya cakap dengan tuan punya kereta saya tak ada nak ambil upah, nak tolong. Macam itulah nak kembangkan workshop ni. Pasal dorang tak percaya orang OKU kan? Tangan (jari) saya 4, belah kiri 1, 5 jari mana boleh bekerja kan? Lepas itu kaki palsu pula.
  • Osama

    Ogos 3rd
    2015
    “I decided to stay the first week of Ramadhan here in Malaysia to see what is the difference between Malaysia and other Arab and Muslim countries in the Middle East or the whole world.
Share in: