Cerita Malaysia

Setiap orang mempunyai pelbagai pengalaman dan kisah menarik mengenai Malaysia, sebuah negara yang kaya dengan pelbagai tradisi dan budaya. Melalui #CeritaMalaysia, setiap orang berpeluang berkongsi sebuah cerita yang unik dan menarik untuk dijadikan sebuah karya khusus untuk memberikan inspirasi kepada pembaca. #CeritaMalaysia adalah cerita anda, cerita kita.

  • Izawan Baharin

    "Setiap kali tibanya ulang tahun kemerdekaan, saya akan teringat pengalaman pertama kali membuat liputan perarakan. Ketika itu saya bertugas sebagai wartawan pada 2003 dan merasai sendiri kemeriahan yang bukan kepalang. Bukan saja saat pertama menjejakkan kaki ke Dataran Merdeka untuk menyaksikan secara langsung perarakan tetapi pada masa itu jugalah saya mengalami detik indah sebagai petugas...
  • Shuhada Mansor

    "Jalur gemilang dan bendera Kedah sentiasa berkibar di hadapan rumah saya di kampung halaman. Kami adik-beradik dah biasa dengan semangat patriotik bapa yang pernah bertugas sebagai renjer selama lapan tahun di Borneo. Bapa sekarang dah cecah usia 80-an, dulu pernah bertarung menentang komunis sebagai angkatan pertama yang mempertahankan kawasan darat di Sabah pada awal 60-an. Itu antara...
  • Osama

    “I decided to stay the first week of Ramadhan here in Malaysia to see what is the difference between Malaysia and other Arab and Muslim countries in the Middle East or the whole world. I was walking in the streets of Melaka, I passed by a Chinese Buddhism temple. Then I walked a few metres and i saw a mosque. Then i walked another few metres then i saw a Hindu temple. I was like, “This is...
  • Zaharul-Lail

    “Masa itu tak banyak kereta, tahun '85, '86. Saya kayuh basikal cari ada ke kereta rosak tengah jalan, ada sahaja kereta rosak saya berhenti, saya bagi perkhidmatan. Saya cakap dengan tuan punya kereta saya tak ada nak ambil upah, nak tolong. Macam itulah nak kembangkan workshop ni. Pasal dorang tak percaya orang OKU kan? Tangan (jari) saya 4, belah kiri 1, 5 jari mana boleh bekerja kan?...
  • Sambut Semua Perayaan

    “Kita di sini sambut semua perayaan. Hari Raya, Hari Merdeka, Hari Raya Cina. Cuma Krismas kita tak sambut - bukan sebab apa - sebab hari Krismas hari cuti sekolah tutup. Semua murid-murid tak ada. Tapi kadang-kadang tu murid-murid waktu cuti sekolah tak nak cuti, nak datang sekolah! Cuma cikgu-cikgulah perlu cuti. Kita berkhidmat kepada negara ada banyak cara, ini cara kami untuk bantu anak...
  • SK Sapagaya, Kinabatangan

    Pengalaman sepanjang menjadi seorang guru di Sekolah Kebangsaan (SK) Sapagaya, Kinabatangan, Sabah merupakan salah satu pengalaman yang tak dapat saya lupakan.  SK Sapagaya hanya mempunyai 24 orang murid dan 12 orang guru. Ia dikelaskan sebagai sekolah kategori pedalaman 1.  Pertama kali ke sana, saya terpaksa menaiki kenderaan pacuan empat roda dan bermalam di kawasan yang...
  • Andy Telasai

    ”Saya ambil SPM pada tahun 2004. Saya cukup gementar sebenarnya kalau keputusan kurang baik dan saya tidak dapat melanjutkan pelajaran ke universiti. Jadi bila dapat keputusan tu memang legalah, keputusan cukup baik untuk masuk universiti. Jika keputusan anda sangat baik, anda mungkin layak untuk memohon ke sebarang kolej atau universiti. Tetapi, keputusan yang kurang bagus itu tidak...